سبد خرید
INSTAYAB.IR
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ,ساعت ۰۱:۳۴

معرفی قابلیت استوری story اینستاگرام

اینستاگرام جدیدا با قابلیت جدیدی همراه شده که آن را استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) نامگذاری کرده است. اینستایاب این قابلیت را برای شما شرح خواهد داد.

مقدمه
اینستاگرام هم اکنون یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی موجود است که توسط شرکت فیسبوک خریداری شده و روز به روز به تعداد کاربران فعال آن افزوده می‌شود. اینستاگرام در بین ما ایرانی‌ها هم از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی بسیار فعال هستند. به تازگی قابلیت جدیدی به این شبکه اجتماعی اضافه شده که با نام استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) معرفی می‌شود. در این مقاله قصد داریم که نگاهی به این قابلیت داشته و نکاتی را به منظور استفاده بهتر از آن خدمت شما ارائه کنیم.
به موجب وجود این قابلیت کاربر می‌تواند مجموعه‌ای از عکس‌های مورد نظر خود را با تاریخ انقضای 24 ساعته ارسال کند. به بیان ساده‌تر باید این چنین بگوییم که قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) بستری فراهم می‌کند که برای مدت زمان 24 ساعت بتوانید عکس‌ها و ویدئوهایی خاصی را در پیج خود بارگذاری کرده و با فالوورهای خود اشتراک‌گذاری کنید. پس از گذشت 24 ساعت تمام این فایل‌ها و تصاویر بارگذاری شده به طور اتوماتیک حذف می‌شوند. واژه استوری یا همان Story به معنای داستان است و قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) در واقع قابلیتی است که کاربر را قادر می‌کند تا برای مدت زمان مشخصی داستان اتفاقات روز خود را با فالوورهایش اشتراک‌گذاری کند.

 

 

اینستایاب | قابلیت استوری در پیج اینستاگرام برای فالوورها

دسترسی به بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) از قسمت فوقانی محیط اپلیکیشن امکان‌پذیر است. نمونه‌ای از این موضوع را در تصویر سمت چپ و بالا مشاهده می‌کنید. هنگامی که هر یک از کاربران مورد نظر در استوری یا داستان خود یک پست جدید ارسال کنند، دایره پیرامون تصویر پروفایل آن‌ها رنگی می‌شود. در غیر این صورت این دایره معمولی خواهد بود. یکی از ویژگی‌ای جالب توجه تصاویری که در بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) اشتراک‌گذاری می‌شوند این است که کاربر می‌تواند افکت‌های بسیار جالب و بامزه‌ای را به عکس اضافه کند. پس از ضبط عکس مورد نظرتان و اقدام به منظور اشتراک‌گذاری، قادر خواهید بود که افکت‌هایی را به تصویر اضافه کرده و یا با استفاده از انگشت خود بر روی تصویر مورد نظر نقاشی بکشید. به عنوان مثال در تصویر زیر قلبی که به آن اضافه شده توسط انگشت کاربر طراحی شده است. شما با استفاده از قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) می‌توانید شکلک‌ها و موارد این چنینی بسیار متعدد و بامزه‌ای را به تصاویر 24 ساعته خود اضافه کنید. 

 

اینستایاب | قابلیت استوری در پیج اینستاگرام برای فالوورها
 
چگونه از قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) استفاده کرده و یک استوری یا داستان بسازیم؟
حال تصور کنید که قصد دارید از قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) استفاده به عمل آورده و یک استوری یا داستان برای خود ایجاد کنید. ساخت یک استوری یا داستان در اینستاگرام و استفاده از قابلیت جدید اینستاگرام استوریز (Instagram Stories) به شیوه مشابه با روشی که در اسنپ‌چت ارائه شده قابل انجام است. بدین منظور کافیست که مراحل زیر را طی نمایید:
• در صفحه اصلی حساب کاربری اینستاگرام خود یک آیکون بعلاوه را مشاهده خواهید کرد. این آیکون در قسمت بالا و سمت چپ صفحه نمایش دستگاه دیده می‌شود. با انتخاب این آیکون بعلاوه یا پلاس (Plus) می‌توانید نسبت به ساخت یک استوری یا داستان (Story) و استفاده از قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) وارد عمل شوید. همچنین با کشیدن انگشت خود به سمت راست در صفحه اصلی اکانت خود هم می‌توانید به ین بخش دسترسی پیدا کنید.
• حال گزینه‌‍ دایره‌ای موجود در بخش زیرین صفحه نمایش را انتخاب کنید تا بتوانید به ضبط تصویر بپردازید. با نگه داشتن این دکمه قادر به ضبط ویدئو خواهید بود. 
• پس از ضبط تصویر مورد نظر نوبت به آن می‌رسد که تصویر ضبط شده را ویرایش کنید. در این مرحله قادر به اضافه کردن افکت‌ها، آیکون‌ها و شکلک‌های جالبی به تصویر مورد نظر خواهید بود. شما حتی می‌توانید یک نوع مداد خاص را انتخاب کرده و با انگشت خود بر روی تصویر ضبط شده نقاشی بکشید.
• پس از اتمام ادیت یا ویرایش تصویر ضبط شده می‌توانید گزینه Done را انتخاب کنید و بدین صورت عکس مورد نظرتان آماده اشتراک‌گذاری می‌شود. 
• حال تیک یا علامت چک ارائه شده را بزنید تا تصویر مورد نظرتان به عنوان یک استوری بخشی از داستان روزتان با فالوورهای اکانت شما اشتراک‌گذاری شود. 
دقت داشته باشید که امکان حذف استوری‌های ایجاد شده هم در اپلیکیشن اینستاگرام ارائه شده است. بدین منظور کافیست که آیکون سه نقطه موجود در کنار هر یک از تصاویر اشتراک‌گذاری شده خود را انتخاب کنید و سپس گزینه Delete را انتخاب نمایید. بار دیگر اشاره می‌کنیم که تمام عکس‌ها و ویدئوهای که با استفاده از قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) آن‌ها را اشتراک‌گذاری می‌کنید پس از مدت زمان 24 ساعت به طور خودکار حذف می‌شوند و در پروفایل اصلی شما نمایش داده نخواهند شد. اما قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) تا چه اندازه از حریم شخصی افراد محافظت کرده و تحت شرایط مورد نظر وی فعالیت می‌کند؟

 

اینستایاب | قابلیت استوری در پیج اینستاگرام برای فالوورها

 

instagram stories استوری داستان اینستاگرام
توجه به تنظیمات حریم خصوصی کاربر در قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) بسیار عالی انجام شده است
خوشبختانه اینستاگرام در طراحی قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) به موضوع حفظ حریم خصوصی کاربر اهمیت داده و نحوه عملکرد این قابلیت را کاملا مطابق با شرایط مورد نظر کاربر ساخته است در ادامه چند نمونه از تدابیری که به منظور حفظ حریم خصوصی کاربر برای قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) تعریف شده را مرور می‌کنیم:
• اگر حساب اینستاگرام کاربر خصوصی یا پرایوت (Private) باشد، اینستاگرام استوری ایجاد شده وی هم تنها برای فالوورهای آن نمایش داده می‌شود. بنابراین قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) از این نظر کاملا مشابه با اشتراک‌گذاری مستقیم تصاویر در پروفایل اصلی کاربر عمل می‌کند.
• کاربر می‌تواند محتوا و تصاویر اشتراک‌گذاری شده از طریق قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) را برای کاربران خاصی مخفی کند. این قابلیت هم به مراتب کاربردی است. به عنوان مثال تصور کنید که عکسی را در استوری جدیدتان اشتراک‌گذاری کرده‌اید، اما تمایل دارید که فرد خاصی آن را مشاهده نکند. در این شرایط می‌تواند از این موضوع جلوگیری به عمل آورید. در ادامه شیوه انجام این عمل آموزش داده می‌شود. 
• کاربر می‌تواند در پروفایل خود بررسی کند که دقیقا چه کسی تصاویر اشتراک‌گذاری شده از طریق قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) را مشاهده کرده است. 
• هم اکنون امکان ارسال پیام برای کاربری که اقدام به ایجاد یک داستان یا استوری کرده وجود دارد که در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با این قابلیت و نحوه انجام آن داده می‌شود. در این بین اگر کاربر قابلیت کامنت گذاری بر روی تصاویر در پروفایل اصلی خود را غیرفعال کرده باشد، امکان ارسال پیام از طریق بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) هم وجود غیرفعال می‌شود. 
قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) به واقع می‌تواند جالب توجه باشد. شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید تصاویر مربوط به یک روز خاص را برای مدت زمان 24 ساعت به طور دائم با افرادی که تمایل دارید اشتراک‌گذاری نموده و نهایتا از بین این تصاویر هر کدام را که تمایل داشتید به پروفایل اصلی اینستاگرام خود هم منتقل کنید. هم اکنون به منظور ادیت یا ویرایش تصاویری که تمایل داشته باشید با استفاده از قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) اشتراک‌گذاری شوند هفت نوع فیلتر مختلف ارائه شده و احتمالا در آینده تعداد و تنوع این فیلترها افزایش می‌یابد.

 

اینستایاب | قابلیت استوری در پیج اینستاگرام برای فالوورها


جلوگیری از نمایش تصاویر بخش استوریز (Stories) برای کاربران مورد نظرتان
اما همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، شما می‌توانید از نمایش تصاویر اشتراک‌گذاری شده خود در استوری یا داستان خود برای افراد خاصی جلوگیری به عمل آورید. به عنوان مثال تصور کنید که قصد دارید خواهرتان که در لیست فالوورهای شماست قادر نباشد که تصاویر اشتراک‌گذاری شده از طریق قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) در حساب کاربرتان را مشاهده کند. بدین منظور کافیست که مراحل زیر را طی کنید:
• ابتدا با استفاده از آیکون خورشید یا سه نقطه موجود در رابط کاربری اپلیکیشن اینستاگرام وارد بخش تنظیمات یا Settings آن شوید. دقت داشته باشید که آیکون خورشید در نسخه آی او اسی این اپلیکیشن نمایش داده شده و آیکون سه نقطه در نسخه اندرویدی آن ارائه می‌شود.
• حال وارد بخشی شوید که با عنوان Story Settings ارائه شده است.
• سپس گزینه Hide My Story From را انتخاب کنید.
• در این مرحله باید پروفایل فردی که تمایل ندارید تصاویر اشتراک‌گذاری شده شما از طریق قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) مشاهده کند را انتخاب کنید. به عنوان مثال پروفایل خواهرتان را انتخاب کنید.
• حال گزینه Done را انتخاب نمایید.
• از این پس هیچ یک از تصاویری که با استفاده از قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) در اکانت اینستاگرام‌تان اشتراک‌گذاری می‌کنید برای خواهرتان نمایش داده نمی‌شود. 
ارسال پیام مستقیم از طریق بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories)
یکی دیگر از قابلیت‌ها یا امکاناتی که بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) ارائه می‌کند، امکان ارسال مستقیم پیام به فردی است که اقدام به ایجاد یک استوری یا داستان کرده است. شما می‌توانید به طور مستقیم برای کاربری که نسبت به ایجاد یک استوری یا داستان اقدام کرده پیام ارسال کنید.

 

اینستایاب | قابلیت استوری در پیج اینستاگرام برای فالوورها

برای انجام این عمل و ارسال پیام به مخاطب مورد نظرتان، تصویر اشتراک‌گذاری شده وی از طریق قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) را باز کرده و گزینه Send Message موجود در بخش پایین و سمت چپ تصویر را انتخاب کنید. حال پیام متنی مورد نظرتان را تایپ کرده و گزینه Send را انتخاب کنید تا ارسال شود. دقت داشته باشید که ارسال پیام تنها در شرایطی مقدور است که فرد مورد نظر در تنظیمات پروفایل خود قابلیت ارسال کامنت را فعال کرده باشد.
غیرفعال کردن قابلیت ارسال کامنت در بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories)
هم اکنون اینستاگرام این قابلیت را ارائه می‌کند تا از ارسال کامنت یا پیام افراد ناشناس در بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) جلوگیری کنید. با انجام این عمل افرادی که جزو فالوورهای شما نیستند قادر به ارسال پیام و کامنت گذاری بر روی پست‌های ارسالی در بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) نخواهند بود. به منظور انجام این عمل و غیرفعال کردن قابلیت ارسال کامنت در بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) مراحل زیر را طی کنید:
• ابتدا با استفاده از آیکون خورشید یا سه نقطه موجود در رابط کاربری اپلیکیشن اینستاگرام وارد بخش تنظیمات یا Settings آن شوید. دقت داشته باشید که آیکون خورشید در نسخه آی او اسی این اپلیکیشن نمایش داده شده و آیکون سه نقطه در نسخه اندرویدی آن ارائه می‌شود.
• حال وارد بخشی شوید که با عنوان Story Settings ارائه شده است.
در بخش Allow Messages From گزینه People You Follow را انتخاب کنید تا تنها امکان ارسال پیام برای افرادی مقدور باشد که شما هم آن‌ها را فالوور کرده‌اید. دقت داشته باشید که با انتخاب گزینه Everyone منجر به این می‌شود تا هر فردی قادر به ارسال پیام برای پست ارسالی شما باشند. همچنین گزینه Off به کلی قابلیت ارسال پیام در بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) را غیرفعال می‌نماید.

 

 

اینستایاب | قابلیت استوری در پیج اینستاگرام برای فالوورها

در حال حاضر مواردی که به آن‌ها اشاره داشتیم از جمله اصلی‌ترین مواردی بودند که در قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) ارائه می‌شوند. سعی داشتیم که مقاله مورد نظر را به طور جامع و در حین حال مفید و مختصر خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. توصیه می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قابلیت استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) و ویژگی‌های آن حتما استوری یا داستان را در حساب اینستاگرام خود ایجاد کرده و قابلیت‌های آن را مشاهده کنید. نگران نباشید چرا که تمام فایل‌های اشتراک‌گذاری شده شما پس از 24 ساعت از حساب کاربریتان و بخش استوریز اینستاگرام (Instagram Stories) حذف می‌شوند.